Hur går det för Spotify aktien, november 2018

Bolaget Spotify börsnoterades tidigare i år och jag har sedan dess följt aktien från sidan av planen. Jag använder tjänsten själv och är mycket nöjd med den så visst lockar en investering i bolaget på sikt. Dock är den här marknaden otroligt konkurrensutsatt och det kan vara värt att komma in i bolaget vid rätt tid. Så i det här blogginlägget/analysen tar jag tempen på bolaget och funderar på om det börjar bli dags att investera.  

Lite nyckeltal och mätvärden

Aktien (SPOT) noterades i April i år för runt 150 USD /aktie. Har som högst legat på runt 190 USD och är i dagsläget värderad lägre än noteringspriset. Cirka 138 USD per aktie i skrivande stund. 

Utvecklingen av användare, premium och reklam ser ut på följande vis:

Användare (i miljoner)Q3 2017Q2 2018Q3 2018
Totalt antal användare150180191
Premiumanvändare628387
Reklambaserade användare91101109 

Aktien har alltså tappat i värde och många analytiker menar att det är en rörelse som är oundviklig. Den har helt enkelt varit alldeles för högt värderad. För dig som är värdeinvesterare är detta intressant att följa då det är viktigt att köpa en aktie som är lågt värderad. 

Rörelseresultatet var i euro -6 miljoner i den senaste rapporten vilket var bättre än förväntat. Ta dock dessa förväntningar som analytikerna har med en nypa salt. 

Spotify tjänar mindre per användare numera då de har lanserat olika typer av mängdrabatter i form av exempelvis familjekonton (vi använder exempelvis detta). Här ser man nog att det viktigaste inte är att tjäna så mycket som möjligt per kund utan att nå så många användare som möjligt i det globala kriget mellan streamingtjänsterna. 

Hur går det i USA?

Den absolut viktigaste marknaden för Spotify (enligt dem själva) är USA. Här har Spotify även sin absolut svåraste konkurrent i Apple Music. Tidigare i år kom det information om att Apple hade gått om Spotify i antalet användare i USA. Här finns även Amazon som även de växer snabbare än Spotify. 

Totalt sett har dock Spotify mer användare än både Apple Music och Amazon. 

Indien som ny marknad

Spotify har nyligen lanserat tjänsten både i nordafrika och i mellanöstern och för några dagar sedan avslöjades att de är på väg in i Indien. Det här är en enorm marknad som företaget länge har velat komma in på. Spotify har ofta gått in på nya marknader med hjälp av olika avtal tillsammans med exempelvis mobiloperatörer (tex Telia i Sverige). Jag har inte lyckats hitta någon information om hur planen för Indien är ännu. Börsen reagerade dock mycket positivt på beskedet och aktien har stigit sedan dess. Kanske kan denna marknad vara det lyft som behövs när konkurrensen hårdnar på den amerikanska marknaden? Marknaden i Indien kommer såklart att digitaliseras alltmer och man får hoppas för bolaget att de skall kunna ta en rejäl bit av kakan på marknaden. 

En enkel reflektion

Personligen avvaktar jag en investering i detta bolag. Det skall bli intressant att se hur de olika streamingtjänsterna sprider sig över världen och tjänsterna formerar sig. Den stora frågan för mig är hur ett bolag som Spotify skall kunna konkurrera med jättar som Apple, Google (youtube) och Amazon. Framförallt tror jag de absolut svåraste konkurrenterna är Apple och Google som äger kunderna mer genom sin hårdvara och enorma användarbas i exempelvis Youtube. Just nu skulle en investering mer vara för att jag verkligen gillar tjänsten mer än att det är en stabil värdeinvestering. Och på det viset grundar jag inte mina aktieinvesteringar. 

Källor

https://investors.spotify.com/financials/default.aspx
https://www.statista.com/statistics/244995/number-of-paying-spotify-subscribers/
https://www.di.se/ditv/borsmorgon/spotify-rustar-for-lansering-i-indien/ (intervju med en investerare i spotify)
https://variety.com/2018/digital/news/spotify-india-launch-free-trial-1203032894/

Av:
Leg. Matematiklärare med ett stort intresse för finans, aktier, ekonomi. Bor och verkar i Göteborg. Mitt jobb är att göra ett digitalt läromedel i matematik och vid sidan av det skriver jag artiklar om privatekonomi, aktiekunskap och ekonomi.

Följ bloggen:

Kommentera eller Fråga

2 Kommentarer

  1. Aktiepappa skriver:

    Hej Simon. Intressant inlägg om Spotify. Jag noterar att du redovisar sifforr för Q3 2018 två gånger i tabellen. Ska en av dem vara Q1 2018?

    • Simon Rybrand skriver:

      Japp, den mänskliga felfaktorn har varit framme … 😉
      Den första siffran skall vara Q3 från 2017, har ändrat i tabellen. Den skall vara där som jämförelse till Q3 2018.

Om Aktiekunskap och mig

Jag som driver Aktiekunskap heter och jag är Leg. Matematiklärare med ett stort intresse för finans, aktier, ekonomi. Jag bor och verkar i Göteborg. Mitt jobb är att göra ett digitalt läromedel i matematik och vid sidan av det skriver jag artiklar om privatekonomi, aktiekunskap och ekonomi.

Jag har bloggat och skrivit artiklar om aktier, ekonomi och investeringar sedan 2009 då jag startade min första ekonomiblogg.

Mer aktiedata eller investera i aktier

Bloggar jag följer

(Vill du jag skall upptäcka din blogg? Hör av dig till info snabela aktiekunskap . nu)

Copyright Aktiekunskap.nu 2019