Lönar det sig med en elcykel?

Sedan 2012 har jag och min fru skjutsat runt oss själv och våra barn med hjälp av elcyklar. Den största anledningen till att vi skaffade dem var för att vi bor högt upp på en kulle i Göteborg samt att vi ville ta oss snabbt till jobbet. Men ibland har jag funderat på om en elcykel verkligen lönar sig eller inte. Så i det här blogginlägget tänkte jag försöka samla lite siffror för att kunna avgöra den frågan.

Innan man funderar på om det lönar sig med en elcykel måste man avgöra vad man egentligen jämför med. Självklart blir det billigare att jogga fram och tillbaka i vardagen men det är ju inget alternativ. Det känns också rätt självklart att det är billigare än att åka bil och dyrare än en vanlig cykel utan elmotor. Det känns allra mest relevant för mig att jämföra det med att åka kollektivt. Så i det här fallet tänkte jag jämföra det med den sortens transport.

Kostnader med elcykel

En elcykel är relativt dyr om man jämför med en vanlig och ganska enkel cykel. Visserligen kan man nörda ner sig ganska mycket både på området elcyklar och vanliga cyklar och de kan blir hur dyra som helst. Men för att använda någon slags vanlig situation så väljer jag priser på de allra vanligaste.

I tabellen nedan väljer jag att inte ta med kostnader för el då den är så försvinnande liten. I vissa beräkningar har jag sett att det endast ligger på 20 öre milen vilket är väldigt lite. Enligt min erfarenhet har jag behövt lämna in min cykel på service/reparation vart tredje eller vart fjärde år. Då har jag fixat grejer som jag inte har klarat av själv att reparera. En vanlig punka lagar jag exempelvis själv. Att ställa in växlar och bromsar och liknande brukar jag be om hjälp med. Batteriet har jag haft i 6 år nu och det verkar fortfarande finnas helt ok kraft i det så jag räknar med att byta det vart tionde år (kan vara lite väl optimistiskt).

Kostnader på 10 år
Inköpskostnad15 000 kr
Elcykelbidrag (2018)-3750 kr
Reparationer/Service300 kr/år
Nytt batteri3000 kr/10:e år

De totala kostnaderna på tio år blir alltså 15 000 – 3750 + 3000 + 3000 = 17 250 kr.
Per år (under en tioårsperiod) är kostnaden 1725 kr.

Kostnad för att åka kollektivt

I göteborg betalar man som vuxen som billigast 6250 kr för en årsbiljett inom Göteborg. Skillnaden under en tioårsperiod är alltså ganska stor mot att cykla på en elcykel.  Per år blir det 6250-1725 = 4525 kr och under de tio åren 45 250 kr. I tex Jönköping så kostar ett årskort som billigast 6460 kr och i Stockholm  9010 kr så även i andra städer blir det väldigt dyrt i jämförelse att åka kollektivt.

Det bästa

Det bästa med elcykel är nog ändå friheten som det för med sig. Det går snabbt, man känner sig som en kung i uppförsbacke och motvind och man slipper att vänta och trängas i en buss. Så även om det hade varit lite dyrare så hade jag fortsatt att använda min elcykel. Kan verkligen rekommendera det om det passar i din livs- och arbetssituation.

Av:
Leg. Matematiklärare med ett stort intresse för finans, aktier, ekonomi. Bor och verkar i Göteborg. Mitt jobb är att göra ett digitalt läromedel i matematik och vid sidan av det skriver jag artiklar om privatekonomi, aktiekunskap och ekonomi.

Följ bloggen:

Kommentera eller Fråga

Om Aktiekunskap och mig

Jag som driver Aktiekunskap heter och jag är Leg. Matematiklärare med ett stort intresse för finans, aktier, ekonomi. Jag bor och verkar i Göteborg. Mitt jobb är att göra ett digitalt läromedel i matematik och vid sidan av det skriver jag artiklar om privatekonomi, aktiekunskap och ekonomi.

Jag har bloggat och skrivit artiklar om aktier, ekonomi och investeringar sedan 2009 då jag startade min första ekonomiblogg.

Mer aktiedata eller investera i aktier

Bloggar jag följer

(Vill du jag skall upptäcka din blogg? Hör av dig till info snabela aktiekunskap . nu)

Copyright Aktiekunskap.nu 2018