WOOP – Att sätta och nå sina mål

För ett tag sedan hörde jag talas om WOOP metoden och jag tänkte direkt att jag definitivt inte behövde ännu en metod för positivt tänkande. Jag kan vara lite allergisk mot tanken att bara man tänker något så kommer det att ske. Livet är så mycket mer komplext än så.

Men nyfiken i en strut som jag är så gav jag det några minuter för att se vad som, eventuellt, skulle kunna vara annorlunda med just den här metoden.

Vad är WOOP

Metoden kommer från den tyskfödde forskaren Gabrielle Oettingen som är bosatt i USA. Hon genomförde under 20 år studier på hur väl människor nådde sina mål genom att tänka positivt. Resultatet av dagdrömmarna och fantasierna visade sig vara bra för folks stressnivåer och blodtryck men de nådde inte sina mål. Så hon började undersöka vad man skulle kunna göra för att både få med fantasiernas positiva effekter och samtidigt hjälpa människor att förbättra sina liv på riktigt.

Svaret hon fann var att låta människor kontrastera drömmen mot hindren samt att skapa en på förhand bestämd plan för vad de skall göra om något händer på vägen.

Hon lät alltså människor beskriva de hinder som de tror att de kan stöta på för att förankra målen i verkligheten. Men man stannar inte där utan skapar även en “om i fall att” plan för att veta vad man skall göra om något hinder dyker upp. Hon delade upp den här metoden i följande steg:

W – Wish (Önskan)

Önskningen eller dagdrömmen som du har. Här är det viktigt att formulera det bakomliggande behovet som du har. Om du dagdrömmer på jobbet så kanske din önskan kan vara att hitta ett nytt spännande och mer utmanande jobb. Om du konstant är stressad och känner att tiden inte räcker till kanske din önskan är att minska mängden engagemang och arbetsuppgifter som du har.

O – Outcome (Önskat resultat)

Här formulerar man ett resultat som man önskar uppnå. T.ex. att dagarna flyter på bättre och känns mer harmoniska eller att man har mer pengar över att spendera på något som man tycker om, t.ex. att gå ut och äta oftare. Det är lätt att man kanske önskar lite för mycket i detta steg. Så hon rekommenderar att man är noga med att förankra detta med verkligheten.

O – Obstacle (Hinder)

Nu börjar det intressanta med den här metoden, nämligen hur man formulerar sina hinder. Det är viktigt att du är ärlig mot dig själv med vilka hinder du har för att uppnå målen. Fundera även på vad dessa hinder beror på. Många av hindren man har grundar sig i egna rädslor och tillkortakommanden som kan vara smärtsamma att erkänna. Så här behöver man lägga en hel del tid för att formulera dessa och vad de beror på.

P – Plan

Slutligen lägger du upp en plan för att överkomma hindren. Det går ut på att skriva ner och formulera vad du skall göra om du stöter på ett eventuellt hinder. Dvs om “A händer så gör jag B och om C händer så gör jag D”. Den här planen kommer att förändras med tiden när du oundvikligen stöter på hinder som du inte hade tänkt på.

Om du vill se en video om hur det fungerar så finns det en på youtube här.

Ett praktiskt exempel

Nu är det här en blogg och jag tänkte därför dela med mig om en WOOP jag håller på att testa för tillfället. Personligen är jag småbarnsförälder och pusslet med jobb, familj och vardagssysslor är inte lätt att få ihop. Personligen skulle jag vilja att mina dagar var lite mindre ihoppressade och stressade. Därför skulle jag vilja försöka komma upp tidigare på morgonen för att få gjort en del sysslor innan lämning, hämtning och diverse andra aktiviteter skall sättas igång. Det tror jag skulle underlätta mina dagar. Så jag skrev ner min WOOP på följande vis:

W – Gå upp kl 06:00 varje dag.
O – En lugnare, effektivare och mer produktiv dag utan stress
O – Lägga mig för sent, tar för lång tid att somna, snoozar, bli trött under dagen och ge upp projektet
P – Lägga mig kl 22, undvika telefonen i sängen, sluta snooza och gå upp helt enkelt, det är ok med en middagstupplur vid behov, det är ok att misslyckas ibland och försöka igen.

Så ungefär såg den ut när jag skrev upp den i min anteckningsbok. Jag har jobbat med den i några dagar nu och ännu så länge så upplever jag mest bara hinder och ingen framgång. Men jag skall försöka att tänka långsiktigt. 🙂

Har du några mål och drömmar som du vill uppnå? Hur gör du för att uppnå dessa?

Av:
Leg. Matematiklärare med ett stort intresse för finans, aktier, ekonomi. Bor och verkar i Göteborg. Mitt jobb är att göra ett digitalt läromedel i matematik och vid sidan av det skriver jag artiklar om privatekonomi, aktiekunskap och ekonomi.

Följ bloggen:

Kommentera eller Fråga

Om Aktiekunskap och mig

Jag som driver Aktiekunskap heter och jag är Leg. Matematiklärare med ett stort intresse för finans, aktier, ekonomi. Jag bor och verkar i Göteborg. Mitt jobb är att göra ett digitalt läromedel i matematik och vid sidan av det skriver jag artiklar om privatekonomi, aktiekunskap och ekonomi.

Jag har bloggat och skrivit artiklar om aktier, ekonomi och investeringar sedan 2009 då jag startade min första ekonomiblogg.

Mer aktiedata eller investera i aktier

Bloggar jag följer

(Vill du jag skall upptäcka din blogg? Hör av dig till info snabela aktiekunskap . nu)

Copyright Aktiekunskap.nu 2018